tirsdag 25. november 2008

Barnegleder!

Barn gir meg stor glede. Aa se et barn som ler kan sette et smil inn i den daarligste dag.Paa vei hjem fra trening i gaar tok jeg en omvei siden regnet virker herlig avkjoelende og ipoden var fulladet. Jeg passerte en fotballbane hvor det var fotballtrening. Vel bane og bane. Kunstgresset var vel ikke stoerre enn en liten haandballbane med rekkverk rundt. Likevel for stor til aa vaere ballbinge. Paa banen loep 7 11-aaringer med gul vest og 7 11-aaringer med blaa vest. Paa sidelinjen stod treneren med gule og roede kort og floeyte i munnen. Ungene loep og kjempe og taklet og sparket. Det ble maal og den heldige scoreren ble klemt i bakken av sine seks lagkamerater og gleden tok ingen ende. Det var maalbeviste barn. De tenkte bare paa denne ballen. Ikke noe annet. De hadde ingen bekymringer. Det gledet seg over det enet maalet sammen med gode venner mens regnet haglet ned. At det gaar an aa vaere saa lykkelig! Jeg ble litt blank i oeyet og proevde aa skylde paa regnet uten hell. Jeg kjente meg igjen!

Da jeg var paa videobutikken i dag kom det en pappa med 5 unger ramlende i doera. Litt kult med 3-aaringer som snakker mer portugisisk enn jeg gjoer. De stod aa plukket filmer fra barnehyllen. Om de var uenige, kitlet de hverandre for aa faa overtaket. Noe aa ta med seg ut i krig kanskje? De virket utrolig glade for at de skulle faa lov til aa leie film. Paa vei ut var hun jenta paa sikkert 9 aar sistemann ut doera. Da hoerte jeg at hun sang paa en sang jeg saa absolutt kjente igjen. James Brown-I got you (I feel good). Jeg vil tro hun bare sang det hun kunne: "So good! So good! I got yoooooooooouuuuuuu!"

Er alle barn i verden like glade?

Ingen kommentarer: